Jag vet inte hur du är, att hålla kvar motivationen för det du påbörjat. För mig kan det vara helt rätt att starta något, det kan gälla både träning, arbete eller något annat. Men att det inte alltid är så att motivationen håller i sig. Kan vara att jag tagit en paus av någon anledning, kan vara lite oklart varför. Att jag gjort ett träningsuppehåll, eller en viss arbetsuppgift då kan det vara svårt att komma igång igen

Går det att komma igen? Att hitta tillbaka och komma igång igen. Jag kan behöva påminna mig sjäv ibland med lite motivationstips för att få mig själv på banan igen.

Det jag funderar på ibland, är varför det kan vara så svårt att hålla kvar bra vanor eller ens börja? De där vanor som du faktistk mår så mycket bättre av att du gör regelbundet. Eller de där vanorna som du egentligen vet är bra att göra, men som du inte gör. Att liksom straffa sig själv att inte nå sina mål.

 

morning power

Tips att behålla motivationen

Jag har en del tips som jag brukar komma tillbaka till lite nu och då. Tips som jag samlat på mig från olika håll. Just nu behöver jag själv lite pepp att komma tillbaka till min träning, så motivationes tipsen idag har fokus på att träning. Helt enket för att jag behöver det idag, och kanske kan du få lite inspiration också.

Praktisk träning. Förbered kvällen före vad du ska träna nästa dag. Morgonpromenad, lägg fram kläder för väder, snöra upp skorna så att det bara är att hoppa i. Oavsett hur du känner dig, se till att komma ut, även om det bara blir 10 minuter.

Ska du till gymmet under dagen. Packa väskan kvällen före så det bara är att ta den när du är på väg till jobbet. Eller jobbar du hemifrån som jag gör, ta på dig dig träningskläderna direkt när du vaknar.

Vad tycker du om? Fundera vad du gillar att träna. Vad tycker du är kul? Vilken miljö trivs du bäst i, hemma, gymmet eller utomhus? Gillar du samma typ av träning varje tillfälle eller vill du ha variation?

Kolla upp vilka alternativ du har i din närhet. Vilka ute- och inomhus gym finns nära dig. Vilka promenad- och löprunder kan du variera mellan. Träna själv, med en kompis eller grupp?

Träningstiden in i kalenderna. När du planerar din jobbvecka, planera in när och vad du ska träna också. När träningen står i kalender ger det större förutsättning att den faktisk blir av.

Planera rimligt, det ska inte bli stressigt. Hellre 2-3 gånger, än 5-6 gånger om du vet med dig att det blir kort på tid och kan vara stressigt.

Se din träingstiden som en investering i att du ska hålla längre, och skapa förutsättningar för ett långsiktigt välmående.

Bra skor och träningskläder. Oavsett om det är promenader, löpning eller gymmet så är bra skor en förutsättning för att det ska kännas bra och vara kul. Lite nya och sköna träningskläder som du inte kan motstå att använda!

Sätta mål. Jag tänker att det inte måste vara en tuff tävling som är målet för träningen. Att ”må bra” kan vara mer än tillräckligt bra mål.

Jag brukar säga att jag tränar för att om tjugo år vara den där 75-åriga tanten som hänger på gymmet 4 dagar i veckan. Att jag ska ha energi och ork att göra det jag vill göra. Ha en så frisk kropp som jag bara kan. 

Var snäll och sänk kraven. Med det menar jag att vissa dagar, eller under en period, så finns kanske inte förutsättningarna att genomföra den träning som är tänkat och planerad. Finns det inga specifika träningsmål, måste inte alla dagar vara resultatinriktade, det kan vara just att njuta och gilla själva känslan att röra sig.

”All rörelse räknas”, tänk så istället snarare än att tänka att du ska lyfta x antal kg, springa x antal km osv. Speciellt vid uträndhet och prestationsångest.

Vi alla har bara en kropp som vi kan bo i. Det gäller att vara snäll mot oss själva varje dag. Och det är så mycket snällare att röra på kroppen varje dag, än att t.ex sitta framför TV varje dag tre – fyra timmar.

 

morgonpromenad_140827_2

Visst är det härligt med en promenad tidigt på morgon och kunna andas in den krispiga höstluften, och kunna njuta av höstsolen?

Finns inget utrymme för träning? Ja, om det inte finns utrymma för 30 minuters träning, meditation, yoga, promenad varje dag – ja, det är nog då som vi faktiskt behöver det som mest. Det är då vi behöver 1 timma istället!

Jag ser att jag ‘missat’ att planera in daglig rörelse den här veckan. Så, nu ska jag ta fram min Bullet Journal och lägga in daglig meditation och yoga, två besök på gymmet och 3 morogonpromenader. Det känns som en rimlig träningsvecka för mig just nu.

Hur ser din träning / rörelse ut den här veckan? Lägg gärna en kommentar, på hur du motiverar dig själv kring din träning, daglig rörelse.

Ha det så gott
motivation

Wordpress SEO Plugin by SEOPressor